کد مطلب:276897 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

حدیث 03
مرحوم سید بن طاووس، در كتاب «الملاحم و الفتن» درباره ی خروج پرچم های سیاه، حدیثی را از ابوهریره چنین آورده است:

ابوهریره گفت: من درخانه ی «ابن عباس» بودم كه گفت: درها را ببندید، بعد از آن پرسید آیا غیر از خود ما شخص بیگانه ای در اینجا هست؟ گفتند نه، ابوهریره می گوید: من در یك گوشه ای از جمعیت بودم ابن عباس گفت: «اذا رأیتم الرایات السود من قبل المشرق فأكرموا الفرس» هرگاه دیدید پرچم های سیاه از جانب شرق نمایان شد «مردم فارس» یعنی: ایرانیان را اكرام كنید، زیرا دولت ما در میان آنهاست.

ابوهره می گوید: من به ابن عباس گفتم: آیا می خواهی آنچه را كه من از رسول خدا صلی الله علیه و اله شنیده ام برای تو بازگو كنم؟ گفت: تو هم كه اینجا بودی؟ گفتم آری، گفت: بگو، گفتم من از رسول خدا صلی الله علیه و اله شنیدم كه می فرمود: (وقتی كه پرچم های سیاه خارج شدند اول آنها فتنه و وسط آنها ضلالت و گمراهی و آخر آنها كفر خواهد بود). [1] .

مولف: این حدیث چنانكه خواننده ی عزیز ملاحظه می كند دارای دو جنبه است، یكی مدح و دیگری ذم، ابن عباس از خروج (صاحبان) پرچم های سیاه كه از مشرق قیام می كنند ستایش می كند، و از حركت آنها تمجید می نماید، و آنان را زمینه ساز دولت اهل بیت علیهم السلام و حكومت حضرت مهدی علیه السلام می داند، و در مقابل او به عكس، ابوهریره از



[ صفحه 193]



حركت ایرانیان مذمت می نماید، و با نقل روایتی از پیغمبر گرامی اسلام آنان را كافر و گمراه معرفی می كند و بدین وسیله شنونده و خواننده ی حدیث را دچار شك و تردید و دودلی می سازد و از اینرو این حدیث سؤال برانگیز است و چون به دنبال حدیث ابن عباس در رابطه با (خروج پرچم های سیاه) نقل شده مقداری نیاز به توضیح دارد.

زیرا ممكن است كسی كه این حدیث را می خواند با خود فكر كند و از خود سؤال نماید اگر صاحبان پرچم های سیاه (یعنی: ایرانیان) اهل حقند و برای حق قیام می كنند و هدفی جز احیاء حق و میراندن باطل و محو آثار ظلم و ستم ندارند و آنها بگفته ی «ابن عباس» زمینه ساز دولت جهانی حضرت مهدی می باشند، پس چگونه است كه بگفته ی ابوهریره، رسول خدا صلی الله علیه و اله آنان را كافر خوانده و گمراه دانسته است؟!!!

واقع مطلب این است كه: با توجه به اینكه حال ابوهریره بر همگان روشن است (و او در نقل روایت و جعل حدیث حتی در نزد اهل سنت هم متهم به دروغگوئی و دروغ پردازی است) با این همه نباید از حق گذشت زیرا اگر ما همه ی احادیث مربوط به پرچم های سیاه را مورد ارزیابی دقیق قرار دهیم خواهیم دید كه: در عین حال، هم گفته ی ابوهریره راست و درست است، و هم گفتار ابن عباس زیرا حدیث ابوهریره به نخستین پرچم های سیاهی كه از مشرق خارج شد و زمینه ساز دولت «عباسیان» بود (و این دولت به كمك ابومسلم خراسانی و تلاش پیگیر و كوشش بی دریغ او روی كار آمد) نظر دارد، و حدیث ابن عباس، به خروج دومین پرچم های سیاه كه زمینه ساز دولت جهانی حضرت مهدی علیه السلام می باشند اشاره دارد و البته مسلمست كه «أهل البیت أدری بما فیه» صاحب خانه بهتر از هر شخص دیگری می داند كه اندر خانه چیست، چه داند آنكه اشتر می چراند.

حال برای اینكه صدق گفتار ما بر خواننده ی عزیز معلوم شود، احادیث دیگری را كه در رابطه ی با همین موضوع از رسول خدا صلی الله علیه و اله روایت شده است در اینجا می آوریم تا حقیقت آنچه را كه تا اینجا گفته ایم بیش از پیش روشن شود.


[1] الملاحم و الفتن ج 1 ص 33 باب 30 و كنزالعمال ج 14 ص 89 حديث 38019 قسمت اول حديث.